Edward Hopper’ın Gizli Bakışı

Edward Hopper-Highthawks

Edward Hopper, Amerikan’ın en bilinen realist ressamlarından birisi. 1882 doğumlu Hopper ailesinin desteğiyle sanat eğitimi aldı ve ardından Avrupa’ya yolculuğa çıktı. Amerika’ya döndüğünde başlıca resim akımları, İzlenimcilik, Kübizm ve Pollock’la yükselişe geçen Soyut Dışavurumculuk’tu. O bu akımlarla ilgilenmiyordu. Daha gerçekçi bir bakışı arıyordu. Kendi üslubunu oluşturdu ve böylelikle Kübik – Gerçekcilik akımının öncülerinden oldu.
Hopper, şehir hayatındaki bireyin yalnızlığını, savaş dönemindeki buhranı anlatma derdindeydi. En bilinen eseri 1942 tarihli “Gece Kuşları”nda, Manhattan’ın yakınındaki Greenwich Village’da bulunan ufak bir restoranı resimledi. Bu resimde şehrin uykusuz insanlarının yalnızlığını vurguluyordu.

Edward Hopper Compartment C, Car 293
Hopper’ın tüm temalarının, resimde anlatmak ve yapmak istediklerinin haricinde resminin en önemli unsuru şeylere bakışıydı. İzleyicinin tablolarında gördüğü, uzaktan, arka plandan bakan bir bakışın gördükleridir. Resmettiklerine karşı her zaman bir mesafeden çizer. Sanki tablosunu ve boyalarını eline almış ressam, şehrin herhangi bir köşesinde durur ve gizlice çizer. Adeta bir fotoğrafçının bakışına soyunan ressam, gözetleyen, gizlice gören bir gözün mesafesiyle aktarır izleyiciye şehri.

Hopper - The New York Restaurant

“New York Restoranı” resmi örneğin… Arka masalardan birine gizlenmiş ressam, gizlice bir çifti çizer. Resmin solunda kadın bir garsonun eğilmiş bedeni resme tam girmez. Sağda ise birinin yalnızca siyah montunun kolunu görürüz. Tıpkı fotoğraf karesi gibi, anı göstermiştir ressam. Resmin odağındaki adamın yüzü ifadesizdir. Bir hareket vardır resimde. Restoranın ve New York’un aceleci, duygusuz hızı sahnededir. Bu hızda duyguya da yer yoktur.

Edward Hopper House by the Railroad
Hopper resimlerinde bir hikaye anlatmazdı. Ancak öyle anları seçerdi ki resmetmek için, birçok filme, hikayeye ilham oldu. Örneğin, Sürrealist korku filmi yönetmeni Dario Argento “Deep Red” isimli 1976 tarihli filminde “Gece Kuşları” tablosundaki gibi bir restoranı dekor olarak kullandı. Alman yönetmen Wim Wenders’te 1997 tarihli filmi “The End of Violence”te “Gece Kuşları”ndan esinlenerek bir dekor hazırladı. Ressamın başka bir resmi “House by the Railroad” ise, Alfred Hitchcock’un 1960 tarihli filmindeki eve örnek olmuştur.

Edward Hopper Girlie Show

Madonna 1993 yılında çıktığı dünya turnesinin adını Hopper’ın “Girlie Show” resminden etkilenerek “The Girlie Show” koydu. Gösterinin içinde bu resmi andıran pek çok öğe vardı. Polonyalı besteci Pawel Szymanski ise Hopper’ın “Compartment C, Car 293” adlı tablosundan esinlenerek bestesinin adını “Compartment 2, Car 7” vermişti.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir